Adam Lacko

Adam Lacko zahájil svou závodní kariéru v roce 1994 prvními starty v závodech motokár, které definitivně opustil až o šest let později v roce 2000. Počínaje touto sezónou však Adam začal získávat i zkušenosti z okruhů. V šestnácti letech tak s dobrými výsledky startoval ve Ford Fiesta Cupu, Ford Puma Cupu a prestižním Česká Pojišťovna – Škoda Octavia Cupu.

Právě v Česká Pojišťovna – Škoda Octavia Cupu Adam pokračoval i v sezóně 2001. V jejím konečném účtování obsadil druhou příčku v juniorské klasifikaci a svému týmu dopomohl k vítězství v hodnocení týmů. V roce 2001 Adam poprvé testoval závodní kamion Tatra Jamal královské kategorie Super Race.

V roce 2002 Adam znovu s úspěchy startoval v Česká Pojišťovna – Škoda Octavia Cupu, v němž v klasifikaci jezdců dosáhl na druhou příčku a znovu tak výrazně přispěl k vítězství svého týmu v konečném pořadí týmů. V sezóně 2002 Adam znovu testoval truck Tatry – dokonce se stal oficiálním testovacím jezdcem Tatra Truck Racing Teamu – a jeho zaujetí závody kamionů vzrůstalo, právě trucky se staly jeho doménou v následujících sezónách.

V roce 2003 Adam poprvé startoval v mistrovství Evropy trucků (European Truck Racing Championship) s kamionem Tatra v nejprestižnější kategorii Super Race. Navzdory velké konkurenci dokázal Adam ve své první sezóně v šampionátu vybojovat páté místo v konečném pořadí. K jeho největším úspěchům patřila v sezóně 2003 dvě druhá místa z rakouského A1 Ringu ve Spielbergu a nizozemského Zolderu.

V následující sezóně 2004 Adam pokračoval v mistrovství Evropy trucků, ovšem v jiné kategorii a s jiným kamionem. V kategorii Race Truck s kamionem MAN Adam vybojoval čtyři druhá místa z Nürburgringu, Zolderu a Le Mans a především tři vítězství z Barcelony, Nogara a Mostu. V konečné klasifi kaci Adam obsadil třetí místo. Díky těmto výsledkům zabodoval v novinářské anketě Zlatý volant a získal cenu Jiřího Sedláře pro nejlepšího jezdce sezóny do třiadvaceti let.

Po dvou kompletních sezónách v mistrovství Evropy trucků se Adam Lacko v roce 2005 účastnil jen vybraných závodů, v nichž startoval v kategorii Race Truck s kamionem Buggyra. V prvé řadě se totiž věnoval okruhovému závodění v osobních vozech. Jako první Čech se představil v mistrovství světa cestovních vozů (World Touring Car Championship; WTCC), konkrétně v závodech na okruzích Magny-Cours a Spa, a startoval také ve vybraných závodech FIA GT.

I v následující sezóně 2006 Adam kombinoval svůj program z evropského šampionátu v závodech trucků a z německého Porsche Carrera Cupu. V mistrovství Evropy trucků Adam absolvoval polovinu soutěží v kategorii Race Truck s kamionem MAN a v konečné klasifi kaci obsadil osmou příčku. V rámci Porsche Carrera Cupu odstartoval do čtyř podniků.

V roce 2007 se Adam Lacko spojil s manažerem Antonínem Charouzem. Poprvé od roku 2003 se neúčastnil mistrovství Evropy trucků a soustředil se především na starty v německém Porsche Carrera Cupu, v němž odjel kompletní sezónu s výjimkou posledního podniku. Jeho nejlepším výsledkem sezóny se stalo šesté místo z Norisringu. Sezónu zakončil na sedmnáctém místě.

V sezóně 2008 Adam zasáhl celkem do čtyř šampionátů, v nichž startoval se třemi různými vozy. Ačkoli původně měla být prioritou sezóny 2008 účast v šampionátu FIA GT, od poloviny roku se Adam koncentroval na starty v seriálech FIA GT3 a ADAC GT Masters s vozem Corvette Z06R českého týmu MM Racing; s Lamborghini Gallardo týmu Charouz Racing System se objevoval v závodech MMČR na okruzích v královské Divizi 4 nad 3500 ccm. Největším úspěchem sezóny bylo pro Adama 3. místo z druhého závodu čtvrtého podniku v německém Assenu v sérii ADAC GT Masters a dařilo se mu i na domácí půdě v Brně, kde spolu s kolegou Štěpánem Vojtěchem při debutu ve FIA GT3 vybojovali dvě pátá místa. V rámci MMČR Divize 4 se Adamovi nejlépe dařilo v polské Poznani, kde společně s Janem Urbanem a Milanem Urbanem vybojovali 6. místo absolutně ve vytrvalostním závodě.

V roce 2009 se Adam v barvách českého týmu KplusK motorsport zúčastnil vybraných podniků šampionátu FIA GT. Nejlepšího výsledku dosáhl v úvodním závodě sezony v Silverstone. Adam se také zúčastnil dvou podniků značkového poháru Lamborghini Super Trofeo a dvakrát vybojoval umístění na stupních vítězů.

Adam Lacko se po tříleté přestávce vrátil za volant závodního tahače. Český jezdec v roce 2010 absolvoval kompletní evropský šampionát s tovární podporou automobilky MAN v barvách rakouského Truck Race Teamu Allgäuer. Lacko obsadil v konečné klasifi kaci jezdců sedmou pozici. Ve španělském šampionátu trucků pak získal český závodník druhé místo. V roce 2010 se rodák z Čeladné posadil příležitostně do vozů Saleen S7R (Le Mans Series), Lamborghini Gallardo (Lamborghini Super Trofeo) a Mercedes-Benz DTM (MMČR okruhy).

Pro sezonu 2011 podepsal Adam Lacko smlouvu s továrním týmem Renault MKR Technology, který patřil v roce 2010 k nejrychlejším ve startovním poli a získal pohár konstruktérů. V barvách Renaultu získal i v následujícím roce 2012 vždy bronzovou příčku v individuálním závodě evropského mistrovství trucků.

Sezona 2013 byla poslední Adamovou ve stáji Renaultu. Po organizačních změnách v koncernu Volvo Group nebyla týmu MKR Technology dále prodloužena smlouva, což se podepsalo i na náladě v týmu. Lacko skončil na 6. místě v celkovém hodnocení.

V roce 2014 podepsal Adam smlouvu s týmem Buggyra. Bral bramborovou pozici v individuálním závodě evropského šampionátu.

Sezonu 2015 lze považovat za Adamovu dosud nejúspěšnější. Vybojoval stříbrnou příčku v evropském poháru, přispěl k prvenství Buggyry v poháru konstruktérů. Získal druhé místo v anketě Zlatý volant.

Pro rok 2016 měl Adam velké plány: v evropském šampionátu tahačů už bral bronz i stříbro a pomýšlel na zlato, tedy titul mistra Evropy. V prvních závodech se mu dařilo držet se v průběžném žebříčku jezdců v čele, ale v polovině ho přeskočil německý soupeř Jochen Hahn, jehož sice Adam výborně stíhal, ale nedostihl. Při posledním závodním víkendu v říjnu 2016 v Le Mans rozhodl Hahn už první jízdou, že titul mistra Evropy bere počtvrté on a Adam obhájí titul vicemistra. Motivace pro sezonu 2017 je tedy jasná...

Bio

Datum narození: 24.09.1984
Místo narození:Čeladná
Sport: truckracing
Tým: Buggyra
Rodina: ženatý, syn
Koníčky: motorsport

Osobní rekordy

2015:Buggyra, 2. místo
2015:Zlatý volant - 2. místo

Úspěchy

2003: Tatra, 5. místo v EP SRT
2004:MAN, 3. místo v EP RT
2011: Renault, 3. místo v EP RT
2012: Renault, 3. místo v EP RT
2013: Renault, 3. místo v EP RT
2014:Buggyra, 4. místo v EP RT
2015:Buggyra, 2. místo
2015:Zlatý volant - 2. místo
2016:Evropský šampionát tahačů - 2. místo (Buggyra)

Děkujeme za vaši pomoc

sponsor sponsor sponsor sponsor sponsor sponsor